כתבות ומאמרים
ניהול תקין של עמותות
ניהול תקין של עמותות
עמותה הינה מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) אשר פעילותה אינה לשם עשיית רווחים. נכסי העמותה והכנסותיה משמשות להשגת מטרה ציבורית.
העמותה עשויה להיות זכאית לתמיכה ממוסדות ממשלתיים, רשויות מקומיות, ומוסדות שונים.
כתנאי בסיסי לקבלת התמיכה, על העמותה לקבל "אישור ניהול תקין" מרשם העמותות, המהווה את אחת הזרועות של משרד המשפטים.
על מנת שעמותה תוכל לקבל אישור ניהול תקין היא נדרשת, בין היתר, להגיש לרשם העמותות: דו"חות כספיים שנתיים, דו"ח מילולי, פרוטוקול ועדת ביקורת (הכולל המלצה לאסיפה הכללית לאישור הדו"חות הנ"ל), ופרוטוקול אסיפה כללית.
עיכוב בקבלת אישור ניהול תקין, שלילית האישור, או אי חידושו - עלול לגרום לעמותות לעצירת תקציבים ולנזקים בלתי הפיכים. בהעדר אישור ניהול תקין העמותה קיים חשש להמשך פעילותה המבורכת למען הציבור.
בצד עידוד פעולות מבורכות ועבודת הקודש הנעשות על ידי עמותות רבות, קיים הצורך המובן מאליו לוודא שכספי ציבור, יגיעו וינותבו אך ורק לעמותות הפועלות באופן תקין, לפי אמות מידה בסיסיות וציבוריות שנקבעו בחוברת ניהול תקין על ידי רשם העמותות מחודש 4/2010.
הטלת החובה על ניהול תקין של עמותות הפכה את האישור לתנאי סף עבור עמותות המבקשות ליהנות מתמיכת המדינה.
לדעתנו, ניהול תקין של עמותות הוא יותר מדרישה סטטוטורית, אלא גם אישור המצביע על ניהולה התקין של העמותה, בפני חבריה ובפני צד ג' .
רשם העמותות משתמש בכלי זה, בין היתר, כדי להגביר את רמת הבקרה הפנימית של עמותות, ואת השקיפות כלפי הציבור.